Classic jaguar cz

Menu

Převodovka, diferenciál

Při celkové generálce motoru by se správně kliková hřídel měla vyvažovat kompletně i se spojkou. Pro vyvážení přítlačného talíře se používají speciální závaží. Při průběžné výměně spojky alespoň dbát na posice vyvažovacích značek. Spojky jsou k dostání hlavně od výrobce Delphi. Podstatně kvalitnějším produktem jsou spojky AP.

Přehlíženou součástí jsou též kardanové hřídele, téměř vždy opotřebované v posuvném drážkování. Toto opotřebení se většinou nepozná dříve, než je hřídel zkontrolována na vyvažovačce. Vždy se vyplatí hřídel kompletně vyměnit za novou, na přání ji lze též opatřit homokinetickými klouby.

Vozy osazené karburátory Stromberg měly stálý převod 3,56:1 oproti 3,31:1 nebo 3,07:1 u evropských verzí. Tento převod kompenzoval snížený výkon motoru – akcelerace 0-100 km/h je zhruba stejná, maximální rychlost ovšem výrazně nižší. Maximální přípustný limit otáček standardních XK motorů je 5 500/min v krátkodobém zatížení. Na tento počet otáček dosahují vozy s převodem 3,54 zhruba 190 km/h, 3,07 cca 220 km/h. Jak z uvedeného vyplývá, obecně udávaná max. rychlost E type 240 km/h je víceméně fikcí.

Pokud se provádí konverze ze Strombergů na SU či Webery, vždy by měla být doprovázena výměnou hrušky a talíře v diferenciálu. Zvýšený výkon by se pak nedal zcela využít. Pětistupňových převodovek je též poměrně bohatý výběr, instalace a funkčnost vždy ovšem s nějakým problémem. Patrně nejlepší volbou se zdá být kompletně nově konstruovaná jednotka přímo pro E type, vyráběná anglickou firmou E Type Fabs.

U restaurovaných vozů s plným výkonem motoru a odpovídajícím podvozkem lze konverzi na pětistupňovou převodovku vřele doporučit. Jízda po rovných úsecích silnic či po dálnici na čtyřku je opravdovým utrpením pro řidiče i auto. Pátý stupeň má standardně 1:0,83, což na jednu stranu umožňuje za určitých okolností dosáhnout 250 km/hod, na druhé straně pak pohodlné vycházkové tempo 120 km/hod při cca 2300 ot/min. Na výběr jsou též převody 0,73 a 0,65. Konečnou volbu je třeba provést zejména s ohledem na stálý převod v diferenciálu a stupeň úprav motoru.

Konverze s pětistupňovou převodovkou je skutečně jedna z nejzásadnějších úprav pro zvýšení užitné hodnoty a využití výkonu motorů E Type.

Generovaná postranní fotogalerie